Birkebeinerrittet med positive endringer

Slutt på både asfalt og stengte veier på Sjusjøen

«Never change a winning team», er det noe som heter. Og som verdens største terrengritt, som ofte har blitt utsolgt på et blunk, må man kunne si at Birkebeinerrittet har vært en stor suksesshistorie. Selv om intet tre vokser inn i himmelen, og også Birkebeinerrittet har hatt sine problemer. Den kanskje største utfordringen ser nå ut til å være løst.

SAMSUNG CSC
Dette blir det slutt på! Full fart ned asfalten fra Storåsen er nå en saga blott i Birkebeinerrittet.  Dermed blir heller ikke hele Sjusjøen stengt for biler for hyttefolket i nesten en hel helg. (Foto: Frode Monsen)

Det er nemlig ingen hemmelighet at det ikke er alle som har vært like entusiastiske og glade over at veien til «alle» hyttene på Sjusjøen er stengt hele dagen når rittet pågår. Det har derfor vært veldig vanskelig å komme seg til og fra hyttene sine, med de ringvirkninger det har gitt. Mens syklistene altså har sust nedover asfaltbakkene i terrengrittet i flere kilometer fra Storåsen.

Med løypeendringene som nå gjøres, løser man begge disse utfordringene. Løypen tar av på en ny traśe like før grusveien går over til asfalt på løypens høyeste punkt ved Storåsen. Den dreier til venstre inn på en ny traśe med grus- eller terrengunderlag og så langt vi skjønner, vil løypen runde på nedsiden av Storåsen, komme inn på stadionområdet og gå under veien i lysløypen der både Birkenbeinerrennet går og Birkebeinerløpet gikk tidligere, og nå også UltraBirken og nyskapningen Birken Fjellmaraton vil gå. Deretter følger den en trasé gjennom hyttefeltet på Sjusjøen, krysser Nordseterveien og kommer inn igjen i den gamle løypen ved Svartbekkveien (se kart nedenfor – klikk på bildet for større versjon av kartet).
Justert rittrase

SAMSUNG CSC
Omtrent her, i den siste grusbakken opp til Storåsen, vil den nye traséen ta inn til venstre. (Foto: Frode Monsen / Sportsmanden, fra Birkebeinerrittet i 2014)
SAMSUNG CSC
Dermed vil ikke lenger selve Storåsen, der asfalten starter på toppen av dette bildet, være løypens høyeste punkt. (Foto: Frode Monsen / Sportsmanden, fra Birkebeinerrittet i 2014)

Går det som man håper, vil det føre til enda bedre stemning og folkeliv under arrangementet.

– Den nye traseen ivaretar nettopp dette. Lettere fremkommelighet til hyttene betyr flere folk til å heie frem Birkebeinerne på Sjusjøen under årets Birkebeinerritt, sier Tor Skraastad i Birken til nettstedet.

Samtidig gjøres det også en endring i området før Nysetra, der det legges opp til en større naturopplevelse i den nye taséeen. (se høyre kart ovenfor)

Birkrittet_Nysetra_IMG_3711
Løypen i skogspartiet inn mot Nysetra (bildet) endres til en bedre naturopplevelse.
(Foto: Frode Monsen / SportsBloggen, fra tidligere test av Birkebeinerrittet)

Begge endringene korter ned distansen med 3 km, så hele rittet blir altså rundt 6 km kortere og vil bli cirka 86 km, men samtidig vil altså det raske asfaltstrekket forsvinne på bekostning av mer grus og terreng.

Mer om endringene på Birken.no. 

Birken annonserte også nylig en endring i UltraBirken på sykkel, som i år får nytt startsted fra Pellestova.

– Det vi har drømt om i mange år, blir nå virkelighet! I 2016 starter UltraBirken på Pellestova på toppen av Hafjell, forteller Aksel Selmer, UltraBirkens stifinner, på Birken.no.

Men drømmen er ikke sterkere enn at den kun gjelder for årets ritt.

– Neste år må du regne med at starten blir et annet sted. Uforutsigelig har blitt et hedersord i UltraBirken-sammenheng, legger Selmer til.

Mer om endingen i UltraBirken sykkel her.

Birkebeirerrittet arrangeres i år for 24.gang lørdag 27.august, mens UltraBirken, FredagsBirken og HalvBirken går dagen før.

Som for FredagsBirken på ski, så har Team Sportsmanden et par ledige startnumre til FredagsBirken sykkel. Mer om det senere på Sportsmanden og på teamets Facebookside, der du også kan bli medlem i Team Sportsmanden.

Følg Sportsmanden i Birken.
Her er våre reportasjer fra fjorårets ritt:

SAMSUNG CSC
Tetgruppen på vei opp bakken til Elgåsen i fjorårets Birkebeinerritt der Carl Fredrik Hagen, som sees med brun hjelm til venstre i gruppen, tok sin store triumf. (Foto: Hanne Wibe / Sportsmanden)


Lokale Oppegård-profiler håper å prege Birken-helgen

Carl Fredrik Hagen klarte det

Arne Post ble årets Superbirkebeiner – Birken-dagen fullbragt for Oppegårds superduo

Seier i Birken er stort!

Stor bildereportasje fra Kvinner Elite 

Ola Kjøren og Tone Kristin Larsen best i krevende UltraBirken

Stemningsbilder fra sykkelfesten i Birken


Sportsmanden.no

Lik gjerne
Del gjerne
  • 15
    Shares