Her er endringene i Birkebeinerrittet

Kanskje du vil teste den nye traséen selv ved å sykle FredagsBirken for Team Sportsmanden

20150829_120846
Birkebeinerrittet og FredagsBirken går i flotte omgivelser. Her fra fjorårets ritt.
(Foto: Frode Monsen / Sportsmanden)

Verdens største terrengsykkelritt, Birkebeinerrittet, har som tidligere omtalt annonsert to betydelige og positive endringer i årets trasé. Løypen blir 6 km kortere, men til gjengjeld kuttes asfaltstrekket fra løypens høyeste punkt ved Storåsen, slik det blir mer på grus- og kjerrevei i Sjusjøentraktene, samt at et terrengparti erstatter litt av grusveien før Nysetra.

Sportsmanden har et samarbeid med Birken og som for Birkebeinerrennet har vi også nå to gratis startplasser til FredagsBirken til medlemmer av Team Sportsmanden.

Så har du ikke opplevd Birkebeinerrittet før, eller har lyst å gjenoppleve det i litt roligere former under FredagsBirken, så er det bare å melde sin interesse via vår medlemsside på Facebook, der vi vil komme med mer info. 

Se endringene på Sjusjøen

De to ihuga Birkebeinerne og fetterne Rolf og Jan Erik Bakken har testet løype-endringene over Sjusjøen og behørig dokumentert den nye traséen med mange illustrerende bilder, tekst og video på bloggen Bakkerolfen. 

Spreke fettere og ihuga Birken-entusiaster; Rolf Bakken (t.v.) og Jan Erik Bakken tar seg en pust i bakken under en treningsøkt i sommer. (Foto: Frode Monsen)
Spreke fettere og ihuga Birken-entusiaster; Rolf Bakken (t.v.) og Jan Erik Bakken tar seg en pust i bakken under en treningsøkt i sommer. (Foto: Frode Monsen)

– Som nok de aller fleste deltakerne i Birkebeinerrittet 2016 har fått med seg, blir det gjort de største endringene i traséen siden 2000 da løypa ble forlenget med 6 km. I år blir løypa 6 km kortere igjen pga. to større omlegginger. Den første, mellom Bjønnåsen og Nysætra, etter ca 30 km kommer jeg tilbake med bilder fra i et annet innlegg, skriver Rolf Bakken på bloggen, og fortsetter:

– Den andre justeringen i år kommer etter ca. 65 km mellom Sjusjøen langrennsarena og Avskåkelia. Her vil rittet gå hovedsaklig i renn-traséen på en ny opparbeidet grusveg i 3 meters bredde. Arbeidet er nå (medio juli) praktisk talt ferdig, og jeg tok med meg fetter Jan Erik (og mobilkamera) på en prøvetur i rolig tempo.

Birkrittet-ny-trase_undergang
Det som er helt sikkert, er at mens rytterne tidligere har sust ned Sjusjøeveien på asfalten over broen, skal de nå sykle på nylagt grusdekke under kjøreveien her. (Foto: Rolf Bakken)
Birkrittet-ny-trase2
Etter å ha fulgt skitraséen i omlag 800 meter, kommer Jan Erik Bakken og alle Birkenbeinerrytterne inn på eksisterende hyttevei (Ringveien) og gjennom hyttefelt til passering Nordseterveien. (Foto: Rolf Bakken)

Det viser seg imidlertid at endringen som nå gjøres for 2016 ikke helt samsvarer med det som ble annonsert av Birken tidligere i vår. Da ble det sagt at løypen skulle ta av på ny grusvei like før toppen av Storåsen og altså før asfalten starter. På detaljert kart som fortsatt ligger ute på Birken.no (bildet under) skal den nye traseen ta av like etter bommen på toppen, cirka 100 meter etter at asfalten starter og inn Grundtviksvei, ned ny grusvei som krysser langrennsarenaen og kommer inn på grusveien som går langs caravanparken på Sjusjøen, for så å gå under hovedveien der Birkebeinerrennet og UltraBirken går, med ny grusvei delvis i lysløypen og gjennom hyttefelt til den kommer inn på den faste løypen ved Avskåkelia.

Skjermbilde 2016-07-21 kl. 10.33.54
Den mørkegrå streken viser planlagt ny trasé som her svinger av fra Birkebeinerveien / Sjusjøveien ved Grundtviksvei like etter parkeringsplassen på Storåsen ved løypens høyeste punkt, helt øverst på bildet. Rolf Bakken, som alltid er særdeles godt informert om både Birken og alt som rører seg av kondisjonsidrett i Hedmark og Oppland, forteller at årets endringer er midlertidige og at løypen i år vil følge den lysegrå hovedveien helt ned til langrennsarenaen i nedre bildekant, der den tar av fra asfalten ved en u-sving. (Bildet er klippet fra detaljert løypekart på Birken.no)

Nå ser det imidlertid ut til at løypen likevel vil følge asfalten fra toppen av Storåsen og ned den første bakken helt til langrennsarenaen, der man midt i det raskeste partiet må ta av til venstre ved innkjørselen til Sjusjøen langrennsarena og gjøre en u-sving, for så å komme inn på den nylagte grustraséen under veien og inn i lysløypen. Etter det vi erfarer skyldes dette at man ikke får opparbeidet hele den planlagte nye endringen til årets ritt, og at resten av løypejusteringen vil tas til neste år. Birken har foreløpig ikke bekreftet dette eller svart på vår henvendelse.

Gjenopplev stemningen i Birkebeinerhelgen her, med link til flere reportasjer fra Birkebeinerrittet 2015 på Sportsmanden. 

SAMSUNG CSC
Helt sikkert er det at bakkene opp til Elgåsen skal forseres i år også. (Foto: Frode Monsen / Sportsmanden)

 

Sportsmanden.no

 

Lik gjerne
Del gjerne
  • 10
    Shares